Julen för en före detta ortorektiker

Jul för en före detta ortorektiker

December månad är inget en ortorektiker ser fram emot särskilt mycket. Ingen annan månad på året innehåller så många tillfällen som stör ens kost- och träningsrutiner. All denna mat som man inte ”kan” äta, dessa glöggfester, julbord med jobbet och chokladaskar som står framme i vart och vartannat lunchrum.  Jag vet hur det är att sky det som pesten och att hitta vägar runt det. Jag vet hur det är att vara livrädd för något som borde vara det mysigaste och mest tilltalande som finns: mat, värme och gemenskap. Men det går bara inte att börja äta spontant och träna mindre. Trodde jag.

Flera år senare sitter jag här nu i december och förfäras över hur hårt jag kunde driva mig själv och vad jag kunde kräva av mig själv under de där åren som sjuk.  Det jag trodde var hälsa var direkt ohälsosamt. De måbra-tips jag nu med ätstörningsåren bakom mig skulle vilja delge är följande:

  • Tänk inte på vad du äter. Ät det du vill, tills du inte vill ha mer. Då slutar du att äta.
  • Om du är trött, vilket man ofta är i december, vila från vanliga rutiner om du känner att du behöver. Jag har tränat cirka 1 gång i veckan i december och har varken blivit svag eller tjock. Tvärtemot orkar jag mer för varje träningspass jag kör när jag får bra återhämtning.
  • Reflektera kring begreppet hälsa och dess olika betydelser. Hälsa för mig är bland annat att gå ut en ljus vinterdag på en långpromenad med mina hundar och att dricka en stor kopp kaffe med en lussebulle efteråt.
  • Minska antalet krav du ställer på dig själv. Om du jobbar eller studerar heltid och har tvättstuga på kvällen, så måste du kanske inte hinna köpa julklappar den dagen? Gör färre saker per dag för att minska känslan av stress och otillräcklighet.
  • Acceptera och bejaka den mörka årstiden! Traditionellt sett har människan varit mer aktiv under sommarhalvåret för att kunna vara mindre aktiv under vinterhalvåret då mörkret och kylan hägrar. Det är en naturlig cykel som vi ibland har svårt att acceptera. Du behöver kanske mer sömn och mer mat under vintern än du behöver under sommaren?
  • Fundera över vad livskvalité innebär för dig. För mig är det idag att göra saker med lust och motivation. Jag älskar att ta en löptur en stilla, kall vinterdag, men skulle aldrig tvinga mig ut i storm. Vad är då njutningen? Bjuder någon på ischoklad avböjer jag artigt för jag tycker inte det är gott, men en kanelbulle tackar jag aldrig nej till.

Låt julen få bli en tid då du reflekterar över vad verklig och långsiktig hälsa är. För det är betydligt mer än vikt och kilon, mil i löpspåret och antioxidanter i maten.

Fråga en som har facit.

 

Kommentera

%d bloggare gillar detta: