fbpx

Idrott – en väg in i ortorexi

man in black boxing gloves

Ortorexia atletika och elitidrotten har många gemensamma nämnare.

Det är inte ovanligt att ortorektiker tränar många pass i veckan med hög intensitet och är samtidigt måna om att äta bra och leva strukturerat i största allmänhet. Det som däremot skiljer en person med ortorexia atletika från en elitidrottare är att en elitidrottare:
a) klarar av vila och återhämtningsperioder
b) tränar med prestation som mål och inte magrutor och lågt underhudsfett.

Tyvärr hamnar ett flertal elitidrottare i ortorexiträsket trots skillnader i mål, tillvägagångssätt och tillgång till hjälp från tränare. De som drabbas kommer ofta från estetiska idrotter eller från idrotter där man tävlar i viktklasser. Bantning är en riskfaktor för att få ortorexia atletika och att göra det för fort kan bli ödestigert för prestationsförmågan.

En vetenskaplig studie av norska forskare (Garthe, Raastad, & Sundgot-Borgen, 2011) redovisar att idrottare som genomför en långsam viktminskning inte förlorar lika mycket i styrka som dem som gör det snabbt. Andra studier visar att de som går ner i vikt snabbt får en högre fettprocent än dem som gör det långsamt och kontrollerat (Deutz, et al., 2000). IOC (2018) menar att en snabbare viktminskning är 10% tapp per månad medför risk för energibrist under träning eller tävling.

Ortorexia atletika kan drabba vem som helst

På Ylab möter vi idrottare från de flesta bollsporter, estetiska idrotter och kampsporter som drabbats av ortorexia atletika. Vår erfarenhet är att vem som helst kan drabbas och att det ofta är fysiologiska orsaker till att man blir sjuk, även om man uppvisar en rad olika psykiska symtom. Beslutsångest, minne, taktiskt tänkande, humörsvängningar, testosteronminskning, nedsatt ämnesomsättning, tvångsmässiga tankar…listan kan göras lång när man ser konsekvenserna av okontrollerade dieter och tvångsmässig träning.

Måndag den 26 oktober var Yvonne Lin gäst i ”Malou efter tio” i TV4 och talade om ortorexi och hur det skiljer sig från andra ätstörningar:

Källor:

Deutz, R.C., Benardot, D., Martin, D.E. and Cody, M.M., 2000. Relationship between energy deficits and body composition in elite female gymnasts and runners. Medicine & Science in Sports & Exercise32(3), pp.659-668.
Garthe, I., Raastad, T. and Sundgot-Borgen, J., 2011. Long-term effect of weight loss on body composition and performance in elite athletes. International journal of sport nutrition and exercise metabolism21(5), pp.426-435
Mountjoy, M., Sundgot-Borgen, J.K., Burke, L.M., Ackerman, K.E., Blauwet, C., Constantini, N., Lebrun, C., Lundy, B., Melin, A.K., Meyer, N.L. and Sherman, R.T., 2018. IOC consensus statement on relative energy deficiency in sport (RED-S): 2018 update. British Journal of Sports Medicine.

Läs mer om ortorexia aletika:

Vad är ortorexi?
Om överträningssyndrom (OTS) & Ortorexi
Vilka har risk att få ortorexi?

Kommentera

%d bloggare gillar detta: