Semester utan ångest? Så klarar du med ortorexi av sommaren.

sommar med ångest, ortorexi, ätstörning

Skolorna har redan slutat och semestern väntar runt hörnet. Drygt 100 000 unga har tagit studenten och står kanske för första gången i sina liv inför friheten och ovissheten i att inte ha en självklart utstakad väg framåt. Underbart för många, ångestfyllt för andra.

En stor del av Sveriges knappt 5 miljoner förvärvsarbetande tar snart semester, vilket många ser fram emot. Men för den med ortorexi, ortorexia atletika eller ätstörning kan just den här tiden på året, när rutiner rubbas, gym stänger och rosévinet flödar, framkalla otroligt mycket ångest.

Så vad gör man då när man plötsligt måste åka bort, inte kan bestämma vilken mat som serveras och inte har tillgång till gymmet som vanligt? Hur ska man tänka för att kunna vara social, njuta av solen och vara en bra vän och familjevän? Hur blir man av med all den där ångesten som molar? Här kommer några handfasta tips från två personer som tidigare led av ortorexi men idag är friska.

Annie Croona har upplevt både ångestfyllda somrar som ortorektiker, och härligt glada semestrar sedan hon blivit frisk från ortorexin. Här kommer hennes bästa råd:

  • Sommaren innebär (eller bör innebära) vila och nöje – känn dig inte dålig om ”släpper på rutinerna”, alla gör det och det är välbehövligt att koppla av!
  • En taktik som jag använde mig av när jag skulle bli frisk var att försöka att bara ”dras med” i det som dom runt omkring mig gjorde. Det var inte lika läskigt att göra som andra gjorde och jag slapp själv ta beslut. Bjuder någon in till grillfest en vardagskväll? Kul, gå dit! En annan som vill ta en fika en fin dag? Gör det! Gör det till en utmaning att alltid tacka ja utan att tänka för mycket. Om andra kan fika kan du med.
  • Att bada kan vara jobbigt. Men ska ångesten få hindra dig från att sola och bada på sommaren? Försök att göra sakerna du vill göra, istället för att undvika det du är rädd för.
  • Många får ångest vid brist på rutiner och att det kan bli svårt att planera mat och mattider. Glöm då inte att sommaren också ofta innebär mer spontan rörelse: bad, promenader, cykelturer osv. Du kanske rentav rör dig mer nu än du vanligen gör även om du inte följer ditt vanliga schema? Så lyssna på kroppen, våga ät när du blir hungrig, och ät det du är sugen på.
  • Testa att stänga av sociala medier en period, eller avfölj konton som stressar dig. Vad får du egentligen ut av att se bikinibilder och ”sommarsallader”? Ofta skapar sånt bara stress. Försök att koppla av och fokusera på nuet.
  • Ofta får man höra ”jag blir inte så hungrig på sommaren”. Det har jag aldrig känt, så jag kände mig alltid så glupsk när jag blev svinhungrig samtidigt som folk i min omgivning åt typ melon till lunch. Kom ihåg: alla är olika! Är du hungrig så ät.
  • Semestern kan vara en bra tid att ägna sig åt en hobby, tex något kreativt. Kanske vill du fota, måla eller skriva? Det kan vara ett bra sätt att hitta lugn och fokusera på annat än kost/träning.

Emma Hansson kan även hon idag njuta till fullo av sommaren som frisk från ortorexi. Hon delar med sig av några tips som kan hjälpa dig på traven:

  • Inledningsvis, om du känner en oro inför sommar och ledighet, försök att ägna semestern åt lite eftertanke och reflektion. Är det verkligen såhär du vill leva livet? Vad skulle din sommar innehålla om du inte tänkte så mycket på mat och träning? Om du kommer på flera saker, testa att göra ett par av dem per vecka och se vad det gör!
  • Gör dig själv en tjänst och avfölj alla konton i sociala medier som triggar dig. Under mitt tillfrisknande gjorde jag en storrensning – och har inte lagt till dem igen! Ta inspiration från personer som äter allt, reser och njuter av livet!
  • Prova rörelse som inte är prestationsinriktad. När jag går med hundarna eller jobbar i trädgården är inte syftet att få motion, men jag får det ändå.
  • Radera alla appar som mäter rörelse, träning och matintag och släng pulsklockan. Det är jättesvårt, jag vet, men efter några dagar kommer du att inse att dom går att leva utan och i längden är friheten utan alla mätinstrument ovärderlig.

Det säkraste sättet att bli av med sin ångest är att ta itu med grundorsaken, i det här fallet en fixering vid hälsosam kost och överdriven träning, ortorexi. Och det går. Kontakta Ylab för att ta första steget mot en frisk och fri sommar.

Har du några tips på hur man tar sig igenom helgdagar och lov utan ångest? Kommentera gärna nedan!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: